Tips, Psykisk ohälsa/Ångest

11 TIPS FÖR ATT SLUTA OROA SIG

Hej fina ni!
Som ni vet så har jag en tendens att oroa mig för så mycket och så ofta. Det är extremt tröttsamt och så. Igårkväll satte jag mig ner och tänkte att jag skulle efterforska efter tips för att hantera denna oro. Jag hittade faktiskt en hel del tips som jag tänkte nämna för er. Finns så himla många olika artiklar och forskning om detta så finns så mycket information att hämta! Dessa tips fann jag i alla fall och jag ska testa dem, särskilt gummisnoddstricket!

1. Gummisnoddstricket. Sätt en gummisnodd runt handleden och dra till i den och släpp varje gång du tänker de meningslösa tankarna. På det sättet blir du både påmind om att inte göra det och du märker hur ofta du gör det som egentligen inte tjänar något till så du kan sluta med det.

2. Släpp saker du inte kan ändra på eller påverka. Koncentrera dig på det du kan ändra eller påverka.

3. Hur bra eller dålig en situation är nu så kommer den att förändras. Det finns inget som är konstant i livet.

4. Sluta bry dig så mycket om hur du känner. Det kommer snart att passera. Det du tänker är det du tänker. Det försvinner snart också. Berätta för dig själv att vad du än känner, det känner du och vad du än tänker, det tänker du. Eftersom du inte kan stoppa dig själv från att tänka och känna så är det ingen vits att bry sig om sånt. Det är bara vad du gör som du kan kontrollera.

5. Tvinga dig själv att sluta oroa dig. Oro gör bara saker värre. Ju mer du tänker på något dåligt, desto mer sannolikt är det att det händer. När du är inställd på att hitta det första tecknet på problem så kommer du väldigt snart att hitta något som är besläktat med det du oroar dig för.

6. Få tyst på kommentatorn i huvudet. Om du vill vara lycklig, sluta säg till dig själv att du är olycklig. Vi talar ständigt om för oss själva hur vi mår, vad vi tänker och vad andra tycker om oss. Det mesta är ren inbillning och resten är lika delar lögner och missförstånd. Du förstår egentligen bara lite av vad andra tänker om dig och de tänker inte på dig så mycket som du tror. De tänker på vad andra tänker om dem.

7. Notera din inre kritiker. Att döma dig själv är meningslöst. Vad du än gör kommer någon annan att göra det bättre. Hur dålig du än är finns det alltid de som är sämre. Tävla mot dig själv och var den bästa du kan vara.

8. Släpp skulden du känner. Skälet är enkelt: Skuld ändrar ingenting alls. Den får dig att känna dig ansvarig men producerar inget nytt i ditt liv. Om du känner skuld för något du gjort, rätta till det eller acceptera att du klantat dig och gör det inte igen. Släpp det sedan. Om du känner dig skyldig för något som någon annan gjort, sök hjälp.

9. Drick inte alkohol när du är arg, ledsen eller behöver stressa av. Ta en rask promenad eller en joggingtur istället. Alkohol och droger förhöjer oron och ångesten.

10. Sluta bry dig om vad andra människor säger om dig. Andra människor är mycket mer upptagna av att tänka på vad du tänker om dem än att tänka på dig.

11. Sluta klaga och oroa dig. Börja fokusera på de saker du kan kontrollera och gör något åt dem. De som klagar mest här i världen är de som åstadkommer minst. Och när du oroar dig så använder du din fantasi till att skapa saker du inte vill ha.

Gillar

Kommentarer

Passionbagareokock
Passionbagareokock,
Tack så mycket för dina fina o bra tips 💕
nouw.com/passionbagareokock
Ulvelotta
Ulvelotta,
Väldigt bra ord, men kanske lite svårare att förverkliga. Ha en fortsatt fin torsdag!
nouw.com/ulvelotta
vendelaastrand
vendelaastrand,
Bra tips, fina du! 😊
nouw.com/vendelaastrand